fredag 10 mars 2017

Måttligt bak

väg i affären försöker jag nypa åt mig några fler bakmått när 'Baronen' utbrister: "nej, vi kan inte köpa fler. Det går ju knappt att stänga lådan". Nja, några stycken har man ju, men...
...dom går åt! Och jag är inte den som ställer mig och diskar när jag håller på med mat/bak. Och så här ser det ut när jag är i full gång. Fast det här är ändå lindrigt mot hur det kan se ut.
Eftersom jag lägger ifrån mig mått (precis som med andra saker) hela tiden och inte har tid att leta så tar jag istället ett nytt mått!
Jag tycker att jag borde ha en större låda istället så jag kan ha måååånga fler mått. Förresten sa jag inget om hur det ser ut i Baronens lådor! Där kan man snacka om översvämning! Men det är ju mest i garaget/förrådet och där får han göra som han vill. (Nästan mumlade hon)

Men i mitt kök var det dags för bak igår. Jag har återigen fått fart på en surdeg. Denna gången av blandad variant. Både vete och råg. Den blev kanonbra!
Och den här kompisen hjälpte till som vanligt. Tror jag det. 'Kör i maskin i 12 minuter eller för hand i typ 18'!!! Vem orkar det? Jag får kramp efter ett par minuter bara av vanlig bulldeg.
Sen skulle det jäsas. I 3-4 timmar. Receptet är Leilas mandel och fruktbröd.
Fyra timmar! Och en massa surdeg över. Då gjorde jag ett skåprensarbröd med pumpakärnor. Men jästen var slut så jag fick ta torrjäst. 'Man tager vad man haver' som Kajsa Varg alltså inte sa! (den där jävla Fredrik Lindström!) Det här brödet fick 'bara' jäsa i knappt 3 timmar. Men det blev okej. Man kan säga att 'det håller måttet' !!
Men det blir faktiskt inte så jättekul bröd med grahamsmjöl, vilket jag hade i bland annat. Men det får duga. Jag kan ju inte slänga brödet! Och det behöver inte vara så jävla roligt jämt!
Leilabrödet blev desto bättre. Även om det fick stå inne längre än beräknat. Jag vill ju inte ha degigt bröd.
En hel påse mandel till ett bröd! Och russin för jag hade inga aprikoser som det skulle vara.
Men gott som tusan blev det! Mer surdeg åt folket. Nästa gång blir det nog två på en gång. Eller inte. Förmodligen gör jag nog något annat. Och nu gäller det att hålla liv i den där surdegen. (Och då menar jag inte Baronen).

Sen kan man ju tycka att hela köket borde innehålla mer bröd än disk när man bakat. Men det gör det sällan. Där kunde den där assistenten hjälpa till lite mer tycker jag.

Ikväll ska vi heja på Stina Wollter i Let´s dance. Glöm inte det!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer: