fredag 27 oktober 2017

Män, men, men...

#METOO

Finns det någon kvinna som sluppit undan? Troligen inte. Jag vet en hel hoper män som skulle säga att detta är en storm i ett vattenglas. Fast inte så fint uttryckt naturligtvis. Mer något om bitterfittor, kärringgnäll och "hon ska vara glad att någon vill ta i henne" eller "men vaddå, har du ingen humor". Och så naturligtvis: he, he, he...
Jo, då. Jag har humor. Från hårrötterna ner till tårna. Men hur många gånger har man inte i sin ungdom skrattat bort rena, rama dumheter? Skrattat med något surt i magen. Med en ilning i ryggraden. Särskilt när det varit stora grabbgäng.

Som
till exempel när man var 14 år. Man kunde bli "näckad" av ett gäng grabbar. Den ena gången klarade jag mig pga att min bror fanns i närheten. Den andra gången för att jag blev så jävla arg så jag blev släppt.
Som när man i sin ungdom varit stormande kär och äntligen fått vara nära just honom, som då utan vidare stoppat händerna innanför kläderna som sin fullkomliga rättighet. Och man själv - lycklig av närheten, men ledsen över utvecklingen - har känt sig enbart överkörd.
Som när kompisens farsa - han som alltid var så kul och hängde med oss och som vi alla gillade. - plötsligt blev lite väl närgången. Tafsande.
Som den gången när en annan kompis storebror skulle skjutsa hem mig och körde upp i en skog. Jag lyckades komma undan. Tack vare min humor.
Som när man varit på en spelning och någon stått bakom och tryckt sig emot en.
Som när man dansat och blivit "gnuggad" emot.
Men jag har haft tur. Jag har gått i mörker långa vägar och jag har liftat ensam i min ungdom. Två gånger har jag blivit förföljd. Men jag har alltid klarat mig. Från det allra värsta.

Men hörrni grabbar, killar, gubbar - Skärp er! Nog kan jag ta att ni vräker ur er dumheter. Även om man ibland undrar varför? Men jag tar inte att ni tar i kvinnor/tjejer som inte vill. Sluta tafsa, sluta drägla, SLUTA TA FÖR ER AV DET SOM INTE ÄR ERT!

Och alla ni män som INTE hör till dessa långfingrade kukomaner - alla ni som säger "inte jag" - hjälp till och visa var skåpet ska stå!

Följ Linnea Claeson på Facebook 


Men det finns ju män som fattat detta för länge sen. Bud Grace 1990, Doris har blonderat sig:

Berke Breathed 1992:
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

  1. Så många gånger som detta har hänt mig med, bra att du orkar reagera..

    SvaraRadera
  2. Ja,me too, förstås...bra att det lyfts upp i ljuset.

    SvaraRadera
  3. Tarja: Tror det hänt de flesta.
    Krumelurigt: Ja, nu ska det inte mörkas längre!

    SvaraRadera
  4. Så bra skrivet!! Jag tror också att det har hänt nästan alla, jag minns själv hur jag fått avvärja killar. Jag tycker Metoo är görbra!

    SvaraRadera
  5. Shirouz: Tack! Ja, det börjar öppna sig dörrar nu.

    SvaraRadera