torsdag 12 oktober 2017

Välkommen in i mitt badrum

Här kastar vi oss mellan ämnena.
nu över till vårt badrum. Det är på gång för totalrenovering, men det är så mycket annat först. Vi har inte gjort något sen vi flyttade in -90 och nu började jag ledsna. I och för sig inget fel på det för det fungerar ju. Så, nu har jag fixat lite.

Först gav jag mig på kaklet med ättika. Jag tog den starkaste. Gör inte det! Man kan liksom inte andas när man använder det outspätt. Det fick jag spola av kvickt som attan medan jag höll andan. När jag sedan tvättat rent, så blev jag så irriterad på de fula fogarna. Dom blev säkert fulare av ättikan också. Så dessa fyllde jag i med svart färg. Faktiskt är det permanent tusch. Såna hade vi hemma i mängder. Fastnar som attan på fogarna men är lätt att ta bort på kaklet.
Vi har pratat om att när det en gång blir renoverat så ska vi ha en kristallkrona i taket. När jag så hittade denna lampa på Rusta (av alla ställen) så slog jag till. Och jäklar så bra det blev! Inte kristall men med ett ljus som tilltalar mig.
Det här skåpet över de två handfaten är nog det enda vi ångrat sen vi flyttade in. Man slår lätt skallen i hörnorna. Här tog jag bort luckorna och klädde insidan med en bit av en f.d. plastduk. Över handfatet sitter en vers av Peter LeMarc. Där var det hål efter fästen för tandborstmuggar. Det bodde ju åtta personer här en gång.
Jag bestämde mig för att hålla mig till svart och turkos eftersom kaklet var turkos. Därför skrev jag ut och plastade in härliga citat från några kända personer. I svartvitt då.
Badkaret är jag så trött på, men nu har jag piffat det lite med dekorationsvinyl.
Även väggen över badkaret fick en dekorationsvinyl. Vinylerna (en 5-hundring c:a) var nog det dyraste i denna fix. Den stora var svår att sätta upp. Bladen ville inte riktigt och gick sönder på något ställe. Men det fixade jag till. Detta blev pricken över i!
Fönstret som tidigare haft insynsskydd av plast har nu fått en gardin. Sydd av loppisfyndat tyg. Ifall nu någon skulle stå uppe i skogen och glutta.
 Mattorna och ljusstaken hade jag sedan tidigare.
Jag är så nöjd. Nu behövs ingen renovering på ett tag. Jag kan säga att jag slet som ett djur med toaletten också. Till och med en stor cola hällde jag i. Men då hade jag redan använt ättika och bikarbonat och skrubbat som en dåre. Det blev bra även om 27 år sätter sina spår. Vattnet vi har är ganska järnhaltigt.

Nu... tror jag att jag ska gå och bada!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Ler stort efter att ha läst hur du gjorde, det gick nog undan.. du har skrivandets gåva. Så mycket förändring du fick för billig peng, bra gjort och snyggt blev det !

    SvaraRadera